Управління освіти Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації та 427-й окремий полк безпілотних систем «Рарог» на базі Добровольчого формування територіальної громади №7 «Легіон Д», за потужної підтримки Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації ініціювали пілотний освітньо-практичний проєкт, який кардинально змінює підхід до національно-патріотичного виховання та курсу «Захист України».

У час повномасштабного вторгнення освітні ініціативи набувають нового змісту. У час, коли війна торкнулася кожної родини, традиційні підходи до навчання вже не відповідають викликам. У відповідь на триваючу збройну агресію рф та відповідно до змін у законодавстві, в Україні оновлено підходи до національно-патріотичного виховання та підготовки молоді. У 2024/2025 навчальному році предмет «Захист України» вкладався в 10-11 класах закладів загальної середньої освіти за програмою «Захист України. Рівень стандарту» (2023 рік), з елементами оновленого курсу модельної навчальної програми «Захист України. Інтегрований курс» (2024 рік), у якій зазначено, що для ефективного втілення програми перевага надається практичній спрямованості, інтерактивним, дослідницьким, проєктним видам навчальної діяльності. Для закріплення відпрацювання практичних умінь та навичок обов’язкове проведення навчально-польових зборів або тренінгових занять.

Першими крок на полігон зробили не учні, а директори шкіл. Вони не просто спостерігали — вони проживали цей досвід, щоб краще зрозуміти, як трансформувати освіту зсередини. Власноруч накладали турнікети, збирали зброю та брали участь у тактичних вправах, щоб зуміти організувати навчання для своїх учнів із максимальною ефективністю. І це не символічно, це — стратегічно.

Сьогодні школа — це не лише освіта, а центр формування національної стійкості. Коли директори виходять на полігон не з паперами, а з турнікетами — це нова доба.

Унікальність заходу — в живому, справжньому контакті: майже 2 тисячі старшокласників та директорів усіх шкіл Дарницького району під контролем керівників навчалися пліч-о-пліч із бойовими офіцерами та військовими 427-го окремого полку безпілотних систем «Рарог» і Добровольчого формування територіальної громади №7 «Легіон Д», серед яких були й ті, хто проходить реабілітацію після поранень. Для військових ця зустріч стала частиною відновлення: «Ці діти — причина, заради якої ми стоїмо. А ще — наш тил. Вони допомогли нам морально, а ми дали їм знання, які можуть одного дня врятувати життя.»

Цей проєкт — не лише про навички. Це про формування світогляду, про розуміння того, за що ми боремося. Війна змінила зміст освіти: тепер ми готуємо молодь не лише до вступних випробувань, а й до життя в умовах повномасштабної війни. Це відповідь на запит суспільства: дати дітям не страх, а впевненість.

Першим і найважливішим етапом стала тактична медицина. Парамедики – ті, хто щодня рятує життя на передовій – крок за кроком демонстрували алгоритми надання домедичної допомоги. Старшокласники вчилися накладати турнікети з максимальною точністю, тампонувати рани, евакуювати поранених і відновлювати прохідність дихальних шляхів. Кожна вправа супроводжувалася поясненнями про те, чому швидка та чітка дія у критичній ситуації може означати різницю між життям і смертю. Такі навички, отримані під час повномасштабного вторгнення, залишаються корисними й у мирному житті – у спорті, на відпочинку, під час поїздок чи навіть у побуті.

Наступним кроком стало освоєння поводження зі зброєю: діти під контролем досвідчених військових опановували правила безпечної взаємодії з різними типами озброєння. Від поняття «прийняти–навести–прицілитися» до механізмів розбирання й збирання автомату – кожна операція відпрацьовувалася доти, доки учасники не відчули впевненість у своїх рухах. Стрільбище, де лунав рівний гуркіт пострілів, подарувало школярам уроки дисципліни та відповідальності: адже справжня сила – у вмінні контролювати і захищати, а не в запалі агресії.

У завершальній частині програми молодь поринула в світ безпілотних літальних апаратів. Керування дроном стало для багатьох першим знайомством із «війною дронів», яка нині здобуває неабиякого значення на сучасному полі бою. Під керівництвом інструкторів школярі вчились запускати БПЛА, тримати стабільний курс польоту, робити фото- та відеофіксацію місцевості. Для багатьох це відкриття нового хобі: деякі учасники вже висловили бажання продовжити навчання, аби поглиблено опанувати технології дистанційного розвідування.

Однією з особливих складових цього унікального освітньо-практичного проєкту стало спілкування з професійним військовим офіцером-психологом Андрієм Задерейком. Окрім участі в інших локаціях, офіцер провів для учнів курс психологічної підготовки за стандартами НАТО — зосереджений на навичках самоконтролю та самовідновлення. Цей блок навчання став не менш важливим, ніж практичні тренування на полігоні. Молодь дізналася, як діяти в стресових ситуаціях, як підтримати себе та близьких під час панічної атаки, а також як зберігати спокій під час складання іспитів чи проходження співбесід. Ці знання — універсальні та необхідні не лише на фронті, а й у повсякденному житті.

В кінці заходу на дітей чекала смачно воєнно-польова кухня та смачний обід в компанії військовослужбовців та інструкторів.

Деякі школярі після занять не хотіли йти з полігону. Вони підходили до інструкторів, розпитували про навчальні програми з керування дронами, запитували, де можна продовжити вивчення. Цей інтерес був щирим і глибоким — бо він народився з практики, з відчуття реальної користі. Цей захід скоротив дистанцію між військовими та дітьми. Якщо дати дітям можливість — вони її не просто використають, а зроблять це з душею, серцем і бажанням бути кращими.

Освіта Дарниці демонструє, що навіть в умовах війни можна формувати відповідальне, підготовлене покоління. Ми віримо в наших дітей, у ЗСУ та в Перемогу!